ΑΓΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΜ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΕΠΙ ΤΗ ΕΝΑΡΞΕΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥ ΕΤΟΥΣ
Την 8η Οκτωβρίου ε.ε, η Α.Θ.Μ. ο Πάπας και Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ.Θεόδωρος Β’ χοροστάτησε κατά την Θεία Λειτουργία στην Ι.Μονή Οσίου Σάββα του Ηγιασμένου Αλεξανδρείας, μετά το πέρας της οποίας ετέλεσε την Ακολουθία του αγιασμού στην Πατριαρχική Σχολή Αλεξανδρείας “Άγιος Αθανάσιος”, επί τη ενάρξει του νέου ακαδημαϊκού έτους 2023-2024.
Κατά την σύντομη προσλαλιά Του ο Μακαριώτατος απηύθυνε πατρικές νουθεσίες και ευχές προς τους νέους Αφρικανούς σπουδαστές, τους οποίους διαβεβαίωσε ότι προσωπικώς θα μεριμνά για την περαιτέρω πορεία τους και την, συν Θεώ, μελλοντική ιερατική τους διακονία, μετά την αποφοίτησή τους και την επιστροφή τους στους γενεθλίους τόπους τους.
Επίσης, ευχαρίστησε τον Πανοσιολογιώτατο Σχολάρχη, Αρχιμ. κ.Ισαάκ Τσαπόγλου και τους καθηγητές για την φιλόπονη και ενσυνείδητη υπηρεσία τους προς τους φοιτητές, «οι οποίοι αποτελούν το μέλλον της Εκκλησίας μας στην Ήπειρο του μέλλοντος, την Ήπειρο της Ορθοδοξίας, την πολύπαθη Αφρική», όπως ετόνισε χαρακτηριστικά ο Μακαριώτατος.
Κατά την ομιλία του ο Σχολάρχης π.Ισαάκ ανέφερε:
«Μακαριώτατε, Πάπα και Πατριάρχα Αλεξανδρείας καί Πάσης Αφρικής, κ. κ. Θεόδωρε Β΄,
-Σεβασμιώτατοι,
-Ελλογιμώτατοι Εκπαιδευτικοί καί Συνεργάτες,
-Αγαπητά μας παιδιά.
Έφτασε η στιγμή που με την ευχή και την ευλογία του Μακαριωτάτου, αρχίζει μια νέα εκπαιδευτική περίοδος φροντιστηριακών μαθημάτων και σεμιναρίων, στην Πατριαρχική Σχολή του Θρόνου «Μέγας Αθανάσιος».
Την οποία οραματιστήκατε και δημιουργήσατε, Μακαριώτατε, βαδίζοντας στα χνάρια των μεγάλων προκατόχων σας που ίδρυσαν κατά καιρούς τις φημισμένες Αλεξανδρινές Σχολές, περιζήτητες τότε για την εποχή τους.
Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμά σας, όλοι εμείς, εκπαιδευτικοί, κληρικοί και προσωπικό της Σχολής, θα παράσχουμε τις απαραίτητες γνώσεις στους φοιτητές μας, με τα δεδομένα και τις ανάγκες που σήμερα επικρατούν, στις κατά τόπους Εκκλησίες και Ιεραποστολικά κλιμάκια των Αφρικανικών χωρών.
Οι νέοι αυτοί ευέλπιδες, εδώ στο κέντρο της Πατριαρχικής Αυλής, όπου χτυπά η καρδιά του συντονιστικού έργου της Ιεραποστολής, θα αποκτήσουν τις απαραίτητες ρητές και άρρητες γνώσεις, που οι μεν ρητές, έχουν να κάνουν με τον γραπτό και προφορικό λόγο, εμβαθύνοντας στο Λόγο του Θεού και στα συγγράμματα των πατέρων της Εκκλησίας μας, οι δε άρρητες, με την αποκτώμενη εμπειρία στις τελετουργικές πράξεις.
Βασική προϋπόθεση να μάθουν τα Ελληνικά. Όχι με την έννοια μιας εθνικής έξαρσης και υπεροψίας ή μιας αποικιοκρατικής εισβολής εκ μέρους του Ελληνορθοδόξου Πατριαρχείου Αλεξανδρείας, ταπεινώνοντας και ισοπεδώνοντας τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθη της κάθε φυλής και της κάθε χώρας της Αφρικανικής Ηπείρου, αλλά συνεχίζοντας κατά κάποιο τρόπο το ειρηνευτικό έργο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, εμβολιάζοντας στην παιδεία τους την παιδεία μας, με την προτροπή του Κυρίου μας «Μαθητεύσατε πάντα τα Έθνη».
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελληνική γλώσσα παγκοσμίως έχει τις περισσότερες καταγεγραμμένες λέξεις και έννοιες, σε αντιστοιχία με άλλες. Έτσι μόνον μπορεί να εξηγηθεί γιατί η ανθρώπινη ιστορία κατέγραψε στα Ελληνικά όλες τις επιστημονικές έννοιες που αφορούν, τα μαθηματικά και την γεωμετρία, την μουσική και την ποίηση, την ιατρική και την βιολογία, την αστρονομία και το σύμπαν, την φυσική και την χημεία, την χλωρίδα και την πανίδα, διαμόρφωσε την τέχνη της ρητορικής εμβαθύνοντας στην φιλοσοφία, μπόρεσε να εξηγήσει το ακατάληπτο και να προσεγγίσει το θείο, κατάφερε να γκρεμίσει ακόμη και το μεσότοιχο μεταξύ της ζωής και του θανάτου, και αναλύοντας όλα τα παραπάνω με σεβασμό και την εν δυνάμει εξέλιξη των πάντων, διαπιστώνουμε ότι το κέντρο των πάντων είναι ο άνθρωπος και όλα αυτά αποτελούν δωρεά του Θεού προς τον άνθρωπο που πλέων έχει και τη διαχείριση των πάντων.
Η Ελληνική γλώσσα δίνει την δυνατότητα να ερμηνεύσουμε το είναι του Θεού και τη βούληση του Θεού. Έτσι θεσπίστηκαν τα δόγματα και οι κανόνες, που αποτελούν το Σύνταγμα, όχι με την έννοια ενός θεοκρατικού καθεστώτος, αλλά μιας πραγματικότητας που έγκειται στη σχέση του Θεού με τον άνθρωπο, που έχει να κάνει με την αποκάλυψη του Θεού προς τον άνθρωπο.
Εδώ η κάθε προσέγγιση αποτελεί το σημείο που μας ενώνει και συγχρόνως μας απομακρύνει από το «είναι» του Θεού. Οι πατέρες μπόρεσαν και ερμήνευσαν αυτό το «είναι», γιατί είχαν γνώση της Ελληνικής παιδείας και γραμματείας.
Ο περιορισμός των εννοιών είχε ως αποτέλεσμα κάποιοι λόγιοι, όχι ευκαταφρόνητοι για τις γνώσεις τους, να μην μπορέσουν να ερμηνεύσουν και να κατανοήσουν τα μυστήρια του Θεού και έτσι να απομακρυνθούν από την αλήθεια του Ευαγγελίου και την Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.
Αυτοί οι σπουδαστές ερχόμενοι εδώ στο κέντρο της Αλεξανδρινής Εκκλησίας, καλούνται να σπουδάσουν και να κατανοήσουν, κατά το μέτρο των δυνατοτήτων τους την Πατερική διδασκαλία δια μέσω της Ελληνικής παιδείας. Γι’ αυτό η επιείκεια και η εξαντλητική εκ μέρους των εκπαιδευτικών αντιμετώπισή τους είναι αναγκαία.
Καλούνται αυτοί οι σπουδαστές να πέσουν στα βαθιά της πνευματικής ζωής με τις καθημερινές Ακολουθίες, για να διδαχτούν το Τυπικό και τον τρόπο της λατρείας της Ανατολικής Εκκλησίας.
Καλούνται, να κατανοήσουν το Δόγμα και το φρόνιμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Καλούνται να υπερασπίσουν και να διαφυλάξουν την ιερά παρακαταθήκη και τα όσια της πίστεως.
Καλούνται να ζήσουν σε μια δυναμική παράδοση, η οποία εξελίσσεται μέσα σε έναν κόσμο που κινείται με γρήγορους ρυθμούς.
Καλούνται να ζήσουν σε έναν κόσμο, με πολλές ακόμη αδυναμίες και προβλήματα που περιορίζουν κάθε έννοια ελευθερίας και αποδυναμώνοντας κάθε ειρηνική συνύπαρξη. Ατομική, που έχει να κάνει με τον ίδιο τον άνθρωπο ως πρόσωπο και συνολική, που καταπατά κάθε έννοια ανθρώπινης αξιοπρέπειας στοχεύοντας σε ιδιοτελή άνομα συμφέροντα.
Επιτρέψτε μου, Μακαριότατε, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για το Πατριαρχείο μας και αναφέρομαι στην πνευματική εισβολή, αδελφής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η Σχολή να καταστεί το φυτώριο όπου αυτοί οι νέοι ευέλπιδες και πολλά υποσχόμενοι φοιτητές, να γνωρίσουν, να αγαπήσουν και να εισπράξουν από το κέντρο την αμέριστη συμπαράσταση και στήριξη που πρέπει και αρμόζει, ώστε να μην παρεκκλίνουν από την μητέρα Εκκλησία τους.
Γνωρίζουμε την αγωνία σας. Γνωρίζουμε τον πόνο που προκαλεί αυτή η εισβολή, πρώτα σε σας ως Προκαθήμενο και Πατέρα, όπως και σε όλο στο σεπτό σώμα της Ιεραρχίας.
Όμως, γνωρίζουμε την εμπιστοσύνη σας στον φιλάνθρωπο Θεό του ελέους και της δικαιοσύνης, και δια των προσευχών σας ελπίζουμε πως θα υπάρξει αίσιο τέλος, αρκεί να καταλάβουν όσοι πλανήθηκαν, πως η Αλεξανδρινή Εκκλησία είναι ο εύδιος λιμένας, εδώ υπάρχει η ασφάλεια, ο ποιμένας αγρυπνεί, όχι χάρη των πρόσκαιρων εφήμερων φθαρτών υλικών πραγμάτων και ιδιοτελών συμφερόντων, αλλά χάρη της αλήθειας που οδηγεί στη σωτηρία της ψυχής.
Όσοι θαμπώθηκαν από τον χρυσό δεν βλέπουν τον Χριστό. Επισκιάζονται από τον ίδιο τους τον ίσκιο και κάποια στιγμή θα σκοντάψουν.
Εδώ είναι που ο Φάρος της Αλεξάνδρειας πρέπει να φωτίσει το σκότος. Να μην ξεχνάμε πως χάρη των Αλεξανδρινών Πατέρων θεσπίστηκε το Δόγμα της Εκκλησίας μας, και τέθηκαν τα ασάλευτα θεμέλια της πίστεως.
Οι μεγάλη Πατέρες ήξεραν να ερμηνεύουν και να διεισδύουν σε κάθε λέξη, κεραία, οξεία και σημείο του Λόγου του Θεού και φωτισμένη από το Πανάγιο Πνεύμα μπόρεσαν και εξήγησαν τα άρρητα του Θεού και τα έκανα ρητά. Όλα πλέον είναι ξεκάθαρα. Ο καθένας που θέλει να εισάγει κάτι το νέο, μάλλον κάνει θόρυβο παρά ωφελεί.
Εδώ έρχεται η Αλεξανδρινή Εκκλησία με αυτή τη Σχολή και με την υψηλή εποπτεία και ευλογία σας να διδάξει, αυτά που Εκκλησία πρεσβεύει. Δύσκολο αλλά συγχρόνως και εύκολο. Η δυσκολία έγκειται στο να μπολιαστεί ο λόγος του Θεού στις τοπικές παραδόσεις κάθε Αφρικανικής χώρας.
Να ξεπεράσει κάθε δεισιδαιμονία από τη ζωή των ανθρώπων και να βρει τρόπους αντιμετώπισης των διαφόρων καταστάσεων της καθημερινότητάς τους.
Οι μεγάλες αποστάσεις, το καθεστώς της κάθε χώρας, ο αναλφαβητισμός, η ελλιπής υγειονομική περίθαλψη, η ένδυα, η λειψυδρία, είναι μερικά από αυτά που περιορίζουν το έργο.
Υπάρχει όμως και η ευκολία, που εξηγείτε μόνο ως ευλογία από τον Θεό, όταν ο κάθε εργάτης του Ευαγγελίου κάνει τον πνευματικό απολογισμό και βλέπει τους καρπούς των πνευματικών αρετών, σε κάθε νεοφώτιστο που αποκτά πλέον πνευματική υπόσταση.
Μπορεί να μην υπάρχει μεγάλη δυνατότητα φιλοξενίας σπουδαστών, αλλά «μικρά ζύμη, όλον το φύραμα ζυμοί» (Γαλ. ε΄ 9) μας λέει ο Απόστολος των Εθνών Παύλος στην προς Γαλάτας Επιστολή του. Αυτό το λίγο μέσα στην Εκκλησία έχει δυναμική παρουσία και υπόσταση. Απόδειξη το κήρυγμα και το έργο των Αποστόλων.
Αυτοί οι λίγοι, μετρημένοι σπουδαστές έχουν μέσα τους τη δύναμη να επαυξήσουν τους καρπούς της πνευματικής σποράς. Επιστρέφοντας στον τόπο τους θα μεταφέρουν τον σπόρο και το φως της Αλεξανδρινής Εκκλησίας.
Μακαριώτατε, για να φτάσουν αυτοί οι σπουδαστές κοντά μας, συνέβαλαν κάποιοι που πραγματικά εκπληρώνουν τα δικά σας οράματα, την αγωνίας σας για το αύριο της Ιεραποστολής και την αγάπη σας για αυτούς τους ανθρώπους όπου δεκαεννέα χρόνια τώρα ως Προκαθήμενος και Πηδαλιούχος της Αλεξανδρινής Εκκλησίας, είστε κοντά τους, και συμβάλετε με κάθε μέσω και τρόπο για την Πνευματική αναγέννησή τους και την ανθρωπιστική ανάγκη τους. Όπως και πριν που οργώνατε την Αφρικανική γη και τις ψυχές αυτών των ανθρώπων, ως απλός και ταπεινός Ιεραπόστολος, και που διακρίνεστε μέχρι και σήμερα για την ανιδιοτελή αγάπη σας και το χαμόγελό σας που ανακουφίζει και σκορπά μηνύματα αισιοδοξίας.
Οι Άγιοι Αρχιερείς από τις κατά τόπους Μητροπόλεις και Επισκοπές που εμπιστεύονται τα παιδιά τους σε σας, τον πατέρα τους, για να γνωρίσουν εκ του σύνεγγυς το κέντρο, και ό,τι θα τους προσφέρει, ώστε όταν επιστρέψουν να μεταφέρουν τις αποκτηθείσες γνώσεις τους στο έργο και την οργάνωση της Ιεραποστολής.
Στον Σεβασμιώτατο Πατριαρχικό Επίτροπο Αλεξανδρείας, Μητροπολίτη Πηλουσίου κ. Νάρκισσο, που επωμίζεται όλο το συντονισμό της αφίξεως και της επιστροφής των σπουδαστών από τις πατρίδες τους, την αγωνία για την ασφαλή διαμονή στην Πατριαρχική Μονή του Αγίου Σάββα και την νόμιμη παραμονή στην φιλόξενη χώρα της Αιγύπτου.
Στον Αρχιγραμματέα του Πατριαρχείου και της Αγίας και Ιεράς Συνόδου Μητροπολίτη Ναυκράτιδος κ. Παντελεήμονα, ο οποίος με την πολυετή πείρα και γνώση, διεκπεραιώνει όλα τα σχετικά έγγραφα που αφορούν την περεταίρω κατάρτιση των σπουδαστών σε άλλες Σχολές του εξωτερικού.
Στον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Ταμιάθεως κ. Γερμανό για την πνευματική στήριξη και μεγάλη υπομονή του για την εκμάθηση της Λειτουργικής τάξης, όπως και την καθημερινή φροντίδα για την παρασκευή της επιούσιας βρώσις και πόσης και στη διακονία της τράπεζας.
Στην Πατρίδα μας, την Ελλάδα, όπου στα πρόσωπα και την παρουσία των εκλεκτών εκπαιδευτικών στα Ελληνικά Σχολεία της Αλεξάνδρειας, δίνει την δυνατότητα, πέραν του ωραρίου του εκπαιδευτικού βεβαρυμμένου προγράμματός τους, να προσφέρουν τις γνώσεις και την σοφία τους, σε αυτούς τους ευέλπιδες που βρέθηκαν μακριά από τις πατρίδες τους για να σπουδάσουν και να γνωρίσουν τα επιτεύγματα των Ελλήνων και την Πατερική σοφία.
Αλλά και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό δια του προσώπου και της παρουσίας του Πλοιάρχου κ. Κωνσταντίνου Βαρουξή για τις μέγιστες υπηρεσίες του.
Σε όλους τους φορείς της Μεγάλης αυτής πόλεως, με πρώτη την Ελληνική Κοινότητα Αλεξανδρείας και δια του Προέδρου αυτής κ. Ανδρέα Βαφειάδη και τους ανθρώπους της, που αγκαλιάζουν τη Σχολή μας και τα παιδιά μας.
Μακαριώτατε, ευλογείστε αυτή τη νέα Σχολική Χρονιά, ώστε το Πανάγιο Πνεύμα να πληρώσει τον νου και την καρδιά όλων όσων κοπιάζουν στο γεώργιο του Θεού και της Ιεραποστολής. Μπορεί να υπάρξει κόπος, να αντιμετωπίσουμε δυσκολίες, απρόοπτα συμβάντα, αλλά η χαρά και η ικανοποίηση σίγουρα θα είναι όταν αυτά τα παιδιά βρεθούν πίσω στις πατρίδες τους και θα δώσουν μαρτυρία για αυτά που θα αποκομίσουν, και θα προφέρουν ευγνώμονα λόγο, για όλους όσους συνέβαλαν στην κατά κόσμον παιδεία τους και στον πνευματικό τους στηριγμό.
Καλή δύναμη σε όλους. Τα έτη σας Μακαριώτατε να είναι πολλά και να έχετε άκρα υγεία».
Στην τελετή του Αγιασμού παρέστησαν οι Σεβ. Μητροπολίτες Πηλουσίου κ.Νάρκισσος, Πατριαρχικός Επίτροπος Αλεξανδρείας και Ταμιάθεως κ.Γερμάνος, Προϊστάμενος της Ι.Μονής Οσίου Σάββα, ο Πλοίαρχος Π.Ν. κ.Κωνσταντίνος Βαρουξής, σύνδεσμος του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με το αντίστοιχο Αιγυπτιακό, εκπαιδευτικοί, Πρόεδροι και εκπρόσωποι Ελληνικών Συλλόγων και φορέων της Μ.Πόλεως.
Σημειώνεται ότι η ιστορική Πατριαρχική Σχολή Αλεξανδρείας επανιδρύθη από την ΑΘΜ κατά το ακαδημαϊκό έτος 2007-2008, μετά από 470 έτη, προκειμένου να αναδεικνύει τα γηγενή στελέχη του ιεραποστολικού έργου του Πατριαρχικού Θρόνου. Κατά τον διετή κύκλο σπουδών, οι από την διάφορα αφρικανικά κράτη προερχόμενοι σπουδαστές, οι οποίοι τυγχάνουν πλήρως υπότροφοι του Πατριαρχείου, παρακολουθούν μαθήματα θεολογίας, νοσηλευτικής, γεωπονικής τροπικών κλιμάτων, πληροφορικής, παιδαγωγικής, ως και ελληνικής γλώσσας.